این روزها اصطلاح “سرویس‌ ابری”، “رایانش ابری”، “محاسبات ابری”، “فضای ابری” و بطور کلی خدماتی مبتنی بر ابر تقریبا همه‌جا و در همه زمینه‌ها شنیده می‌شود. کافی است نگاهی به گوشی‌های هوشمند بیاندازید و ببینید که عموما به کاربران پیشنهاد ذخیره‌سازی یا همگام‌سازی اطلاعات روی یک بستر ابری را می‌دهند. اما باید دید که این سرویس ابری چیست و چطور موفق شده است در تمامی زمینه‌ها نفوذ کرده و خدمات متعددی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

پردازش ابری

“پردازش ابری” یا محاسبات ابری به این معنی است که فرایند پردازش بجای این که روی یک سیستم واحد اجرا شود، بصورت توزیع شده و توسط مجموعه‌ای از پردازنده‌ها که توسط اینترنت با هم ارتباط دارند انجام شود. از همین تعریف مشخص است که سرویس ابری چقدر می‌تواند روی سرعت و قدرت پردازش اثرگذار باشد و بجای استفاده از فقط یک پردازنده که به صورت فیزیکی در دسترس است، پردازش بین تعداد زیادی پردازنده تقسیم شود.استفاده از  سرویس ابری فقط به پردازش محدود نیست، بلکه فرایندهایی چون ذخیره‌سازی، دسترسی به اطلاعات و سرویس‌های خدماتی متنوع هم به جای اینکه در یک هارد دیسک و کامپیوتر معین ارائه شوند، امکان ارائه در بستر ابر را دارند.

سرویس های ابری

پردازش ابری

 

نام‌گذاری این خدمات تحت عنوان “ابر” یک استعاره از اینترنت است و این نام گذاری به دوره‌ای مربوط می‌شود که در فلوچارت‌ها و ارائه‌ها، از یک تصویر به شکل ابر سفید برای نشان دادن سرورها و زیرساخت‌های اینترنت استفاده می‌شد.

رهایی از محدودیت‌های ذاتی سیستم‌های غیر ابری

زمانی که شما اطلاعاتی را روی یک سیستم ذخیره کرده یا برنامه‌ای را روی آن اجرا می‌کنید، تمام این کارها بصورت محلی روی همان سیستم اجرا می‌شود. در نتیجه سرعت محاسبات و تبادل اطلاعات همگی وابسته به سخت افزار همان سیستم است. حال فرض کنید لازم است سرعت و میزان پردازش را افزایش دهید. در صورتی که بخواهید تعداد بیشتری پردازشگر یا کامپیوتر تهیه کنید، حتما با محدودیت‌هایی نظیر هزینه، محل نگه‌داری، راهبری، نظارت و موارد بسیاری از این دست روبرو خواهید شد.

این مسئله در سرویس‌ ابری دیگر وجود ندارد. در سرویس‌های ابری، این امکان وجود دارد که شما با ارزیابی نیاز که دارید، بتوانید از یک سرویس ابری با قابلیت پردازش مطلوب خود استفاده کنید. حتی این سرویس را می‌توانید برای مدت معینی استفاده کنید، بدون این که دغدغه تهیه زیرساخت این سرویس را داشته باشید.

گسترش استفاده از خدمات مبتنی بر ابر

پس از این که سرویس‌های ابری به دنیا معرفی شدند، طولی نکشید که همه از مزیت‌های مختلف و ارزشمند بستر ابر آگاه شدند و تصمیم گرفتند خدمات خود را در بستر ابر هم ارائه دهند. در نتیجه کسب و کارهای متعددی را می‎‌بینیم که سرویس‌های خود را بر اساس نیازمندی مشتریان هم بصورت نصب سرویس در محل و هم به صورت نصب روی سرورهای ابری ارائه می‌دهند.

مشتریانی که با مزایای سرویس ابری آشنا باشند می‌توانند با پرداخت هزینه‌هایی به مراتب کمتر و رهایی از دغدغه‌های تهیه زیرساخت، از همان سرویس‌های ارائه شده در بستر ابر استفاده کنند.از جمله این سرویس‌ها ایمیل ابری است که یکی از محصولات پر کاربرد مبتنی بر راهکارهای ابر بوده و مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد.

سرویس خود را انتخاب کنید

برای خرید ایمیل سازمانی و شرکتی و مشاهده‌ی پلن‌های قیمتی می‌توانید از روش زیر اقدام کنید. یا اگر سؤالی در مورد محصول و ویژگی‌های آن دارید، با کارشناسان اپیک تماس بگیرید.

فهرست مطالب

پست های مرتبط

به ما اعتماد کرده اند