مکان شما:

معرفی ایمیل ایرانی، ایمیل ir. ، ایمیل فارسی و مزایای آن

خلاصه مطلب
سرویس ایمیل ایرانی یا ایمیل فارسی قابلیت‌های کاربردی زیادی نظیر رابط کاربری فارسی، فونت‌های فارسی، تقویم هجری، مستندات آموزشی و … دارد.
فهرست مطالب

اگر با اطلاعات عمومی این موضوع آشنایی دارید و به دنبال محتوای فنی و تخصصی در مورد این مطلب هستید، میتوانید از طریق این دکمه اقدام نمایید.

سرویس‌های ایمیل فارسی یا ایمیل ایرانی ، با هدف ارائه یک رابط کاربری فارسی و قابل فهم برای مخاطب فارسی زبان توسعه یافتند. اما هدف از توسعه و ارائه این سرویس‌ها صرفا ترجمه عبارات و اصطلاحات سرویس ایمیل به زبان فارسی نیست، بلکه سرویس ایمیل ایرانی  یا سرویس ایمیل فارسی باید بیشترین بومی‌سازی روی سرویس ایمیل برای کاربران فارسی زبان و ایرانی را ارائه دهد.

بسیاری از کاربران فارسی زبان که تسلط کافی به زبان انگلیسی و ابزارهای سرویس ایمیل ندارند، با استفاده از بستر سرویس ایمیل داخلی یا سرویس ایمیل فارسی می‌توانند به سادگی با آن ارتباط برقرار کرده و در نتیجه حتی صاحبان کسب و کارهای سنتی و قدیمی هم به راحتی می‌توانند از این ابزار به عنوان کانال رسمی ارتباطی خود با مخاطبان و مشتریان خود بهره ببرند. در این مقاله قصد داریم ابتدا سرویس ایمیل فارسی را معرفی کرده و در ادامه، مزایای استفاده از سرویس ایمیل فارسی را به عنوان سرویس ایمیل سازمانی و شرکتی برای کسب و کارها بررسی کنیم.

سرویس ایمیل ایرانی چیست؟

سرویس ایمیل، همانطور که از نامش پیداست یک بستر تبادل پیام است که پیام‌ها را توسط اینترنت یا شبکه رد و بدل می‌کند. بیش از 50 سال از زمانی که یک متخصص کامپیوتر اولین پیام خود را از طریق شبکه اینترنت ارسال کرد می‌گذرد. در آن زمان، با توجه به این که تکنولوژی‌های توسعه سرویس‌های کامپیوتری بسیار اولیه بودند، رابط کاربری همه آنها به زبان انگلیسی بود و کارکردن با آنها نسبتا پیچیده‌ و دشوار بود.

شاید به باور بسیاری از کاربران، سرویس ایمیل ایرانی یادآور سرویس‌های قدیمی و از دور خارج شده‌ای باشد که در رقابت با سرویس‌های ایمیل خارجی حرفی برای گفتن نداشتند. واقعیت این است که این ذهنیت به دلیل محدودیت‌ها و هزینه‌هایی بود که در گذشته برای راه‌اندازی سرویس ایمیل در داخل کشور وجود داشت. متاسفانه محدودیت دسترسی به تکنولوژی‌های نوین در حوزه سخت افزار و نرم افزار، منجر به تولید و ارائه سرویس‌های ایمیل ناکارمد و بی‌کیفیت شد و این مسئله تاثیر منفی زیادی روی تجربه کاربری این دست سرویس‌های ایمیل باقی گذاشت.

اما امروزه زمانی که صحبت از سرویس ایمیل داخلی می‌شود، لزوما با یک سرویس قدیمی و ضعیف روبرو نیستیم. به طور کلی، اگر بخواهیم تعریفی از سرویس ایمیل داخلی ارائه دهیم، به سرویس ایمیلی که در داخل کشور میزبانی و پشتیبانی شود و به کاربران خود سرویس ایمیل ارائه دهد، سرویس ایمیل ایرانی گفته می‌شود. این سرویس ایمیل می‌تواند یک سرویس ایمیل فارسی باشد یا این که زبان رابط کاربری آن انگلیسی باشد.

ورود ایمیل ایرانی به بازار فارسی زبان‌ها

پیش از این که سرویس ایمیل فارسی را معرفی کنیم، باید بدانیم که تمامی نرم‌افزارهای سرویس‌ ایمیل از ابتدا توسط شرکت‌های خارجی ارائه شدند و در نتیجه خبری از پشتیبانی از زبان فارسی در منوها و رابط کاربری این برنامه‌ها نبود. به همین دلیل اکثر کاربران فارسی زبان در مواجهه با سرویس‌های ایمیل خارجی، به دلیل عدم آشنایی یا تسلط به زبان انگلیسی به مشکل برمی‌خوردند یا تمایلی به استفاده از آن نداشتند.

سرویس ایمیل ایرانی، لزوما یک نرم‌افزار تولید داخل نیست. بلکه در اکثر شرکت‌هایی که امروزه خدمات ایمیل داخلی ارائه می‌دهند، از یک محصول ایمیل قدرتمند بین‌المللی در هسته سرویس ایمیل استفاده شده است و خدمات میزبانی و پشتیبانی آن توسط کارشناسان و تیم پشتیبانی ایرانی انجام می‌شود.

ایمیل ایرانی یا ایمیل فارسی؟

در مفهوم ایمیل ایرانی، شما با یک سرویس ایمیل روبرو هستید که ممکن است رابط کاربری آن به زبان انگلیسی یا فارسی باشد؛ اما شرکت ارائه دهنده سرویس ایمیل و خدمات پشتیبانی  آن  یک شرکت ایرانی است. اما در ایمیل فارسی، تمرکز بر زبان رابط کاربری برنامه است. در ایمیل فارسی رابط کاربری به زبان فارسی است و هر آنچه کاربر در صفحات مختلف و منوها مشاهده می‌کند، به زبان فارسی هستند. 

حال سوال اینجاست که آیا ایمیل فارسی با ایمیل ایرانی یکی است؟ 

با توجه به توضیحی که داده شد، لزوما ایمیل ایرانی با ایمیل فارسی یکسان نیستند. چه بسا یک سرویس ایمیل اصلا ایرانی نباشد اما به طور کامل از یک رابط کاربری به زبان فارسی برخوردار بوده و همه قابلیت‌ها، منوها و پیام‌های قابل مشاهده در آن به زبان فارسی باشد. یا این که یک سرویس ایمیل ایرانی داشته باشیم که شرکت ارائه دهنده و تیم پشتیبانی آن همه ایرانی باشند اما رابط کاربری و مستندات آن به زبان انگلیسی باشد.

مزیت راه‌اندازی و نصب ایمیل فارسی

به مرور زمان و با توسعه تکنولوژی در حوزه سرویس‌های الکترونیکی، سرویس ایمیل با رابط کاربری به زبان‌های مختلف ارائه شد و برخی از سرویس‌های ایمیل خارجی  از زبان مختلف از جمله فارسی در تنظیمات خود پشتیبانی کردند. اما اتفاقی که در عمل افتاد این بود که در بیشتر این سرویس‌ها، عبارات و اصطلاحات انگلیسی با کلماتی نا مصطلح و دور از ذهن جایگزین شدند (مشابه ترجمه بسیاری از ابزارها و منوها در گوشی‌های هوشمند که اصطلاحات آن برای کاربران قابل درک نیست و بسیاری افراد نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند). بنابراین این سرویس‌های ایمیل همچنان با سرویس ایمیل فارسی فاصله زیادی داشتند.

سرویس ایمیل فارسی باید علاوه بر پشتیبانی کامل از زبان فارسی در رابط کاربری و مستندات آموزشی، از سایر ویژگی‌های بومی ایران نیز پشتیبانی کند. این ویژگی‌ها را می‌توان شامل موارد زیر دانشت:

  • پشتیبانی از تقویم هجری
  • تعطیلات رسمی (درج مناسبتهای ملی و مذهبی در تقویم)
  • هفته کاری رسمی (از شنبه تا چهارشنبه)
  • پشتیبانی از فونت‌های ایرانی و رسمی
  • راست-چین بودن رابط کاربری
  • اپلیکیشن موبایل به زبان فارسی
  • مستندات راهنمای فارسی
  • مستندات آموزشی فارسی
  • پشتیبانی فارسی زبان

مزایای ایمیل فارسی

سرویس ایمیل ایرانی یا ایمیل فارسی  ایمیل سازمانی یا ایمیل شرکتی به میان می‌آید؛ برای کسب و کارها یک مزیت کاربردی به همراه دارد. در اینجا سعی داریم به برخی از این مزیت‌ها بپردازیم.

رابط کاربری ساده و قابل فهم ایمیل فارسی

یکی از مهمترین ویژگی‌های سرویس ایمیل فارسی قابل فهم بودن همه اصطلاحات و قابلیت‌های سرویس برای کاربران عادی است. زمانی که عبارات واصطلاحات مربوط به سرویس ایمیل برای همه کاربران ملموس و آشنا باشد، یادگیری و استفاده از آن هم سرعت می‌گیرد و به راحتی می‌توان آن را استفاده کرد.

ایمیل ایرانی

ایمیل ایرانی

تقویم هجری- پشتیبانی از تقویم رسمی کشور

یکی از مهمترین مزیت‌های سرویس ایمیل فارسی، امکان مشاهده تاریخ‌ها و رویدادها به تاریخ هجری شمسی است. در این سرویس‌ها زمان ارسال یا دریافت ایمیل، رویدادها و قرار ملاقات‌های موجود در تقویم کاری و هر تاریخی که در سرویس ثبت شده باشد، همگی به تاریخ هجری شمسی قابل مشاهده است.

این مسئله برای زمانی که از سرویس ایمیل فارسی به عنوان سرویس ایمیل سازمانی استفاده می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که امکان مدیریت و زمانبدی و برنامه‌ریزی برای کاربران ایرانی بسیار ساده‌تر خوهد شد.

از طرفی، در این سرویس‌ها تمامی تعطیلات رسمی کشور در نظر گرفته شده است و مناسبت‌های ملی و مذهبی هم قابل مشاهده است. به همین دلیل مدریت زمان را برای کسب وکارها ساده‌تر از سرویس‌های ایمیل خارجی خواهد کرد.

مستندات راهنما به زبان فارسی

یکی از مهمترین ویژگی‌های سرویس ایمیل ایرانی این است که برای این سرویس‌ها مستندات راهنما و مستندات آموزشی با زبان فارسی تولید و ارائه شده است و هر جا که نیاز باشد کاربران در مورد موضوعی مطالعه کنند، به راحتی مستندات فارسی در دسترس خواهد بود. بهره‌مندی از مستندات آموزشی به زبان فارسی انتقال مطلب را برای کاربران تسریع کرده و به راحتی می‌توانند روش کار با این سرویس را فرا بگیرند.

پشتیبانی

یکی از نقاط قوتی که در مورد سرویس‌های ایمیل فارسی وجود دارد، این است که این سرویس‌ها عموما توسط شرکت‌های ایرانی توسعه یافته‎‌اند و در نتیجه شما برای تماس با تیم پشتیبانی این سرویس‌ها به راحتی می‌توانید مشکل را مطرح کرده و پاسخ خود را دریافت کنید. دیگر برای ثبت گزارش خطا یا ثبت درخواست نیازی به ارائه آن به زبان انگلیسی ندارید و تیم پشتیبانی با شما هم زبان هستند. مسئله پشتیبانی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در زمان خرید ایمیل سازمانی تعیین کننده است.

اپلیکیشن موبایل ایمیل فارسی

آخرین موردی که می‌تواند برای سرویس ایمیل فارسی یک مزیت رقابتی قلمداد شود، وجود یک برنامه کاربردی اختصاصی تلفن‌های هوشمند برای آن سرویس ایمیل است. بدین ترتیب کاربران این امکان را دارند که توسط گوشی‌ها و ابزارهای هوشمند خود با رابط کاربری کاملا مشابه سرویس تحت وب، به ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشند.

درست است که برنامه‌های کاربردی زیادی برای تلفن‌های همراه وجود دارد و می‌توان سرویس ایمیل سازمانی یا شرکتی را روی آن  تنظیم کرد، اما یک رابط کاربری اختصاصی،  قطعا مزیت‌های بیشتری به همراه خواهد داشت. یکپارچکی در ظاهر، طراحی همسان، یکنواختی در روایی پیام‌ها و یکپارچگی با قابلیت‌های دیگر سرویس (تقویم و …) از یک سو، و پیکربندی و تنظیمات پیش‌فرض برای کاهش مراحل  راه‌اندازی از سوی دیگر، از قابلیت‌های مهمی است که اپلیکیشن موبایل ایمیل فارسی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

استفاده از  ایمیل ایرانی در اندروید

اگر بخواهیم نمونه‌ای از  برنامه‌ اختصاصی اندرویدی  برای سرویس ایمیل فارسی معرفی کنیم، اپلیکیشن‌‌های  اختصاصی  “همراه توکا” و “تقویم توکا” برای تلفن‌های هوشمند اندرویدی است. این دو برنامه، که برای کاربران سرویس ایمیل توکا ارائه شده است، بصورت یکپارچه با سرویس ایمیل توکا طرافی شده اند و کاربران توکا بدون نیاز به انجام تنظیمات، تنها با وارد کردن نام کاربری و گذرواژه،  به تقویم توکا و ایمیل توکا دسترسی خواهند داشت.
از ویژگی‌های این برنامه می‌توان به طرافی اختصاصی، امکان بکارگیری لوگوی سازمان یا شرکت در برنامه، امکان مدیریت پیام‌ها و رویدادها بصورت کارامد و سهولت در کاربری اشاره کرد.

آدرس ایمیل ایرانی

آدرس ایمیل، از ترکیب نام کاربری و نام دامنه تشکیل شده است، یعنی اگر دامنه شما yourdomain.com باشد، آدرس ایمیل شما می‌تواند مشابه yourname@yourdomain.com باشد. اگر بخواهیم یک آدرس ایمیل ایرانی داشته باشیم، باید دامنه‌ای که سرویس ایمیل را روی آن تعریف می‌کنیم، یک دامنه ایرانی باشد. برای این که دامنه خود را ثبت کنیم، می‌توانیم به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده دامنه مراجعه کرده و از میان کلمه‌ها و عبارت‌های مورد نظرمان، به دنبال عبارتی بگردیم که  برای خرید آزاد است. آزاد بودن دامنه به این معنی است که قبل از ما کسی دامنه را برای خود خریداری نکرده باشد. 

دامنه در اصل  از یک عبارت و یک پسوند است تشکیل شده است که با یک نقطه از همدیگر جدا شده‌اند، مانند Yourdomain.com.

اما پسوندهای یک دامنه معانی و کاربردهای مختلفی دارند. به عنوان مثال com. یا co. برای دامنه‌های مربوط به کسب و کارها و مخفف commercial است. در مقاله انواع پسوندهای ایمیل، می‌توانید کاربرد پسوندهای مربوط به دامنه‌های مختلف را ببینید. در میان پسوندهای دامنه، کد اختصاری کشورها هم وجود دارند. هر کشور امکان ثبت دامنه‌های اختصاصی را دارد که فقط ساکنان آن کشور مجاز به استفاده از آن هستند.

ایمیل .ir چیست

همانطور که درقسمت قبل گفته شد، هر دامنه یک پسوند دارد. پسوند اختصاری دامنه‌های ایرانی .ir است.  زمانی که کاربری بخواهد ایمیل ir داشته باشد، باید دامنه‌ای ثبت کند که دامنه آن با پسود ir باشد. البته پسوندهای مختلفی هستند که به ir ختم می‌شوند. در زیر چند نمونه از دامنه‌های اختصاصی کشورمان در جدول زیر ارائه شده است:

  حروف ir برگرفته از ابتدای کلمه iran است.
co.ir. دامنه مخصوص سازمان‌ها و شرکت‌های غیر دولتی و خصوصی
ac.ir. وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب و موسسات آموزش عالی
sch.ir. مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمان‌های آموزشی
net.ir. مختص شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات شبکه
gov.ir. بخش‌های اجرایی موسسات و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضایی
org.ir. انجمن‌های علمی، سازمان‌های غیرانتفاعی رسمی و موسسات بین‌المللی ثبت‌شده
id.ir. اشخاص حقیقی تابع جمهوری اسلامی

بنابراین، هر شرکت یا کسب و کاری که دامنه‌ای با پسوند .ir داشته باشد، می‌تواند روی این دامنه سرویس ایمیل تعریف کرده و در نتیجه، آدرس ایمیل ایرانی داشته باشد.

نحوه ساخت ایمیل ir. یا ساخت ایمیل ایرانی

ساخت ایمیل ایرانی یا ایمیل فارسی با دامنه ir در دو گام اصلی اجرا می‌شود:
  1.  خرید دامنه .ir
  2. راه‌اندازی یک سرویس ایمیل ایرانی روی این دامنه

اگر تا کنون برای خود یک دامنه تهیه نکرده‌اید؛ می‌توانید به سادگی با مراجعه به سایت شرکت‌های ارائه دهنده دامنه، یک نام برای دامنه خود انتخاب کنید و آن را با پسوند ir خریداری کنید. البته اگر دامنه را از قبل تهیه کرده‌ باشید، می‌توانید روی همان دامنه ایمیل .ir خود را راه‌اندازی کنید.

در گام دوم، برای راه‌اندازی ایمیل ایرانی روی این دامنه چند راه دارید:

  • خرید سرویس ایمیل ابری
  • خرید هاست و استفاده از سرویس ایمیل روی هاست
  • خرید هاست و نصب سرویس ایمیل روی آن

هرکدام از این روش‌ها برای راه‌اندازی سرویس ایمیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله ساخت ایمیل سازمانی می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد این روش‌ها بدست بیاورید. اما بهترین راهکار، خرید سرویس ایمیل ابری است که  از قبل راه‌اندازی و آماده شده و تنها پس از انجام تنظیمات می‌توانید به آن وصل شده و از آن استفاده کنید.

 ایمیل سازمانی ایرانی

با توجه به این که در حال حاضر محصولات بسیار متنوعی در حوزه راهکارهای ارتباط سازمانی در کشورمان توسعه یافته است، شاید استفاده از این بسترهای ارتباطی برای کارکان سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار مقرون‌به ‌صرفه و از طرفی ساده تر باشد.

بگذارید در این مورد با یک مثال پیش برویم. شاید همه ما بارها با محصول مایکروسافت اکسل کار کرده باشیم، اما کمتر کسی است که بداند با این ابزار می‌توان به صورت بسیار حرفه‌ای با نوشتن مایکرو، عملیات اجرایی را روی داده‌های سطر و ستون‌های آن اجرا کرد و بسیاری از گزارشات و نمودارهای حرفه‌ای از روی داده‌های آن تهیه کرد.  دلیل این ناآگاهی، شاید عدم آشنایی با کلیدواژه‌ها و نا ملموس بودن قابلیت‌ها برای کاربران فارسی زبان باشد.

دیدن اطلاعات به زبان فارسی، دسترسی به مستندات آموزشی فارسی، مشاهده ابزارها و قابلیت‌ها به زبان فارسی و سهولت یادگیری آنها، همه مزایایی است که استفاده از ایمیل سازمانی ایرانی برای کسب و کارهای فارسی زبان فراهم می‌کند.

شما می‌توانید در سرویس ایمیل فارسی، به راحتی ابزارهای موجود مانند تقویم، مدیریت مخاطبان، مدیریت کارها و مستندات و تنظیمات را بشناسید و از  روی مستندات راهنمای شفاف و فارسی، کاملا نحوه تنظیم سرویس خود را فرا بگیرید. در نتیجه می‌توانید از کلیه قابلیت‌های قرار گرفته در این سرویس بهترین استفاده را ببرید.

سرویس خود را انتخاب کنید

برای خرید ایمیل سازمانی و شرکتی و مشاهده‌ی پلن‌های قیمتی می‌توانید از روش زیر اقدام کنید. یا اگر سؤالی در مورد محصول و ویژگی‌های آن دارید، با کارشناسان اپیک تماس بگیرید.