مکان شما:

بهترین ایمیل های داخلی و خارجی؛ بررسی نقاط قوت و ضعف آنها

خلاصه مطلب

در اینجا شش مورد از بهترین سرویس‌های ایمیل داخلی و خارجی را بررسی کرده و نقاط قوت و نقاط ضعف هر یک را به طور خلاصه خواهیم دید. پارامترهای متفاوتی برای انتخاب یک سرویس با کیفیت باید مورد نظر قرار گیرد که در این مقاله به بیان آنها پرداخته ایم.
فهرست مطالب

اگر با اطلاعات عمومی این موضوع آشنایی دارید و به دنبال محتوای فنی و تخصصی در مورد این مطلب هستید، میتوانید از طریق این دکمه اقدام نمایید.

در این مقاله به همراه هم بهترین ایمیل های داخلی و خارجی و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی خواهیم کرد.

سرویس ایمیل یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترن راه‌های ارتباطی برای تبادل پیام و فایل‌ها است و به همین دلیل است که توانسته به خوبی جایگاه خود را به عنوان بستر رسمی تبادل اطلاعات پیدا کند.

اما با توجه به این که تعداد شرکت‌های ارائه دهنده سرویس ایمیل بسیار زیاد هستند، باید کمی دقیق تر به بررسی محصولات این شرکت‌ها بپردازیم تا بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم. البته واضح است که ایمیل‌های رایگان به هیچ وجه نمی‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده در کسب و کار باشند و فقط برای استفاده شخصی و مواردی که نمی‌خواهیم از آدرس ایمیل سازمانی و رسمی خود استفاده کنیم به کار می‌آیند.

بهترین ایمیل‌ های رایگان و غیر رایگان

سرویس‌های ایمیل زیادی در دنیا هستند که به کاربران در سراسر دنیا ایمیل رایگان ارائه می‌دهند. ایمیل کاربردهای بسیار زیادی دارد. بسیاری از سایت‌ها و سرویس‌ها در زمان ثبت نام از کاربران در خواست می‌کنند آدرس ایمیل خود را برای دریافت تائیدیه ثبت نام یا دریافت اطلاعات کاربری وارد کنند. بنابراین، احتمالا همه کسانی که با اینترنت سر و کار دارند، به یک آدرس ایمیل نیاز خواهند داشت. البته در ادامه خواهیم دید که اگر قصد استفاده از ایمیل به عنوان یک راه ارتباطی برای کارهای رسمی را دارید، دور ایمیل رایگان را خط بکشید.

در اینجا قصد داریم بهترین ایمیل‌های رایگان را با هم مرور کنیم:

بهترین ایمیل‌های خارجی

1-ProtonEmail

ایمیل رایگان

سرویس ایمیل پروتون میل، یکی از سرویس‌هایی است که روی امنیت و محافظت از اطلاعات کاربران تاکید دارد. تبادل پیام‌ها در این سرویس با رمزگذاری سراسری و تعهد به عدم دسترسی به داده‌های کاربران صورت می‌گیرد طبق ادعای مالکین این سرویس، آنها بهترین خدمات ایمیل رایگان را برای همه کاربران فراهم می‌کنند. برای ثبت نام در ProtonMail نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی نیست. در این لینک می‌توانید در پروتون میل ثبت نام کنید https://protonmail.com/   تا ایمیلی به صورت youraccount@protonmail.com داشته باشید.

نقاط قوت:

  • نسخه رایگان دارد
  • حفظ محرمانگی اطلاعات کاربران
  • رمزنگاری سراسری پیام

نقاط ضعف:

  • محدودیت 500مگا بایتی فضای رایگان
  • قیمت بالا برای سرویس‌های غیر رایگان

2- Gmail

همه موبایل‌ها و دستگاه‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، زمانی که برای اولین بار راه‌اندازی می‌شوند، از کاربران درخواست می‌کنند که حساب کاربری گوگل خود را برای دسترسی به گوگل پلی وارد کنند. جیمیل یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌دهندگان ایمیل رایگان در دنیا است و امروزه تعداد بسیار زیادی کاربر دارد که از سرویس ایمیل رایگان آن استفاده می‌کنند. البته گوگل سرویس ایمیل سازمانی هم دارد که با پرداخت هزینه به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

برای ساخت ایمیل در سرویس Gmail، باید به آدرس https://accounts.google.com/signup/ رفته و مراحل ثبت نام را طی کنید تا ایمیلی به صورت youraccount@gmail.com داشته باشید.

ایمیل رایگان جیمیل

جیمیل علاوه بر ایمیل، تقویم، درایو و امکانات متنوع و کاربردی دیگری را هم به کاربران خود ارائه می‌دهد و می‌توان گفت یکی از پر کاربردترین سرویس‌های ایمیل رایگان در تمام دنیا است.

نقاط قوت:

  • رابط کاربری قدرتمند
  • امکانات جانبی بسیار متنوع در Google Workspase

نقاط ضعف:

  • هزینه بسیار بالا برای سرویس‌های سازمانی
  • محدودیت‌های سرویس به دلیل تحریم‌ها

3- Outlook

سرویس ایمیل outlook، یکی از سرویس‌های شرکت مایکروسافت است که هم سریس ایمیل رایگان و هم سرویس ایمیل تجاری عرضه می‌کند.  سرویس Outlook نسخه بروز شده سرویس ایمیل قدیمی‌تر مایکروسافت است که با نام hotmail ارائه شده بود. این سرویس ایمیل به خوبی با سیستم‌عامل ویندوز یکپارچه می‌شود و کار کردن با آن بسیار ساده است. سرویس ایمیل Outlook هم نسخه رایگان و هم نسخه تجاری دارد که برای دسترسی به تمام امکانات این سرویس باید نسخه تجاری آن خریداری شود. شما می‌توانید از طریق آدرس https://outlook.live.com/ سرویس ایمیل رایگان خود با دامنه youraccount@outlook.com  یا youraccount@hotmail.com را بسازید.

نقاط قوت:

  • صندوق دریافت متمرکز
  • قابلیت‌های متنوع برای تقویم و رویدادها

نقاط ضعف:

  • محدودیت بسیاری از قابلیت‌ها برای سرویس رایگان
  • قیمت بالا برای سرویس‌های غیر رایگان

ایمیل رایگان آتلوک

4- Yahoo

بین نخستین سرویس دهندگان ایمیل رایگان، سرویس ایمیل یاهو هم در سالهای نخست ارائه سرویس، بسیار خوش درخشید. سرویس یاهو علاوه بر ایمیل، موتور جستجو و بسیاری ابزارهای دیگر را هم برای کاربران خود ارائه می‌دهد. البته پس از توسعه گوگل و معرفی سرویس جیمیل، عملا یاهو از صدرنشینی در محبوبیت و تعداد کاربر ایمیل فاصله گرفت؛ اما همچنان یکی از سرویس‌های رایگان پرکاربر در تمام دنیاست. شما می‌توانید در آدرس https://login.yahoo.com/account/create ثبت نام کرده تا آدرس ایمیلی مانند youraccount@yahoo.com برای خود بسازید.

ایمیل رایگان یاهو

نقاط قوت:

  • امکانات جانبی مثل ایمیل‌های یک بار مصرف
  • 1 ترابایت فضا برای ایمیل‌های رایگان

نقاط ضعف:

  • امکانات پایین‌تر نسبت به رقبا در نسخه رایگان
  • قیمت بالا برای سرویس‌های غیر رایگان

بهترین ایمیل های داخلی

سرویس ایمیل داخلی یا  ایمیل ایرانی  به دلیل مزیت‌ها و قابلیت‌های کاربردی و شفافی که برای کاربر فارسی زبان دارد، بین کسب و کارها و سازمان‌های ایرانی بسیار محبوب است. در صورتی که ایمیل داخلی از رابط کاربری به زبان فارسی پشتیبانی کند، به کاربران خود این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به دانش زبان انگلیسی بتوانند منوها و گزینه‌های سرویس ایمیل را بررسی کرده و فعالیت‌های روزمره خود با سرویس را انجام دهند. همچنین، در برخی از سرویس‌ها نظیر ایمیل ابری اپیک یا ایمیل توکا، تقویم پیش‌فرض سرویس ایمیل تقویم هجری شمسی است و  با قابلیت مشاهده رویدادهای رسمی  کشورمان، امکان مدیریت زمان بهتری به کاربران ایرانی می‌دهد. 

با درنظر گرفتن این موارد، در ادامه این مقاله به بررسی بهترین سرویس‌های ایمیل پرداخته‌ایم که بین محبوبیت بیشتری بین کاربران فارسی و داخلی دارند.

سرویس خود را انتخاب کنید

برای خرید ایمیل سازمانی و شرکتی و مشاهده‌ی پلن‌های قیمتی می‌توانید از روش زیر اقدام کنید. یا اگر سؤالی در مورد محصول و ویژگی‌های آن دارید، با کارشناسان اپیک تماس بگیرید.

1- سرویس ایمیل اپیک

یکی از قدیمی‌ترین ایمیل‌های سازمانی در کشور، سرویس ایمیل اپیک است. این سرویس که در گذشته تحت عنوان توکا عرضه شده بود، با توسعه راهکارهای ابری، نسخه ابری سرویس ایمیل سازمانی خود را با نام تجاری اپیک معرفی و وارد بازار کرد.

سرویس ایمیل اپیک به صورت ایمیل سازمانی ابری و سرویس ایمیل توکا به صورت سرویس ایمیل سازمانی نصب در محل عرضه می‌شوند و جزو محصولات سازمانی به حساب می‌آیند. برای مشاهده محصولات این سرویس می‌توانید به panel.appeyk.com مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به محصولات اپیک را آنجا ببینید.

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • سرویس ایمیل سازمانی حرفه‌ای
  • خدمات پشتیبانی تخصصی و حرفه‌ای تمام وقت
  • اپلیکیشن‌های کاربردی اختصاصی برای ایمیل و تقویم
  • استفاده از راهکارهای امنیتی چند لایه و تخصصی

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از سرویس رایگان در حال حاضر

2- پست الکترونیکی ایران

پست الکترونیکی ایران یا سرویس رایانامه ایران یکی از سرویس‌های ایمیل ارائه شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران است. برای ساخت حساب کاربری در این سرویس، می‌توانید به آدرس  https://mail.iran.ir رفته و در این سرویس ثبت نام کنید و آدرس ایمیلی به شکل youraccount@mail.ir یا youraccount@iran.ir را بسازید. توجه داشته باشید که برای ثبت نام کاربر حقیقی و حقوقی، حتما باید کد ملی را وارد کنید تا هویت شما تایید شود.

نقاط قوت:

  • پشتبانی از زبان فارسی
  • امکان تبادل پیا با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی

نقاط ضعف:

  • خدمات محدود برای کاربران سرویس رایگان
  • عدم ارائه سرویس سازمانی

ایمیل رایگان ایرانی

3- سرویس ایمیل چاپار

یکی از سرویس‌دهندگان ایمیل رایگان فارسی، سرویس ایمیل چاپار است. این سرویس هم یکی از قدیمی‌ترین ارائه دهندگان ایمیل فارسی است که توانسته جایگاه خوبی بین کاربران فارسی زبان پیدا کند. برای ثبت نام در سرویس ایمیل چاپار می‌توانید به آدرس www.chmail.ir رفته و ایمیل خود را به صورت youraccount@chmail.ir بسازید.

نقاط قوت:

  • پشتبانی از زبان فارسی
  • سرویس ایمیل سازمانی دارد

نقاط ضعف:

  • وارد کردن شماره موبایل و ایمیل الزامی است
  • خدمات محدود برای کاربران سرویس رایگان

ایمیل رایگان چاپار

انواع ایمیل معتبر 

زمانی که صحبت از ایمیل معتبر می‌شود، باید ببینیم چه چیزی به یک آدرس ایمیل اعتبار می‌دهد و دریافت کنندگان ایمیل، چطور می‌توانند اعتبار ایمیل را بررسی یا تایید کنند. 
ایمیل معتبر ایمیلی است که متعلق به یک شخص یا سازمان معین  باشد و از یک سرویس ایمیل تائید شده ارسال شده باشد.  متاسفانه سرویس‌های ایمیل رایگان، به هیچ عنوان محدودیتی روی نام کاربری به جز مسئله تکراری بودن آن ندارند. یعنی  هر کاربری می‌تواند با یک نام مستعار یا جعلی یک آدرس ایمیل رایگان برای خود ثبت کند بدون این که لازم باشد  هویت خود را تایید کند.  
مسئله بعدی این است که متاسفانه روش‌هایی برای ارسال ایمیل جعلی با آدرس افراد معتبر وجود دارد. برای شناسایی این دست پیام‌ها لازم است دریافت کننده پیام با استفاده از روش‌های تائید اعتبار ایمیل، اطمینان حاصل کند که ایمیل واقعا از طرف فرد مورد نظر ارسال شده است یا از یک سرور جعلی، و در صورت عدم تائید سرور آن پیام به عنوان یک پیام مشکوک یا جعلی شناسایی شود.
به این ترتیب، علاوه بر آدرس ایمیل که باید روی یک دامنه اختصاصی تعریف شده باشد، شما به سرویس ایمیلی نیاز دارید که  از مکانیسم‌های تائید اعتبار ایمیل  برای تشخیص ایمیل‌های جعلی استفاده کند . همچنین  سرویس‌دهنده ایمیل شما هم باید با پشتیبانی از  راهکارهای تائید اعتبار دامنه شما (راهکارهایی مبتنی بر SPF، DKIM و DMARC)  جلوی مسدود شدن یا اسپم شدن ایمیل‌های شما در مقصد را بگیرد.
هر ایمیلی که روی یک دامنه اختصاصی ایجاد شده باشد و سرور ایمیل آن راهکارهای تائید اعتبار ایمیل را برای آن دامنه اختصاصی  اجرا کرده باشد، یک ایمیل معتبر است.

جمع بندی

در این مقاله با شش مورد از بهترین ایمیل‌ های  داخلی و خارجی آشنا شدیم. این سرویس‌ها در مقایسه با هم نقاط قوت و نقاط ضعف دارند. البته باید توجه داشت استفاده از سرویس‌های رایگان این ایمیل ها به عنوان ایمیل سازمانی اشتباه است و لازم است برای کسب و کار خود، از سرویس‌های ایمیل اختصاصی و ایمیل سازمانی استفاده کنید.